The One and Only
marah itu parah
Tuesday, July 27, 2010 • 7/27/2010 02:28:00 PM • 0 comments

sekarang nie saya seringkali berasa marah membuak-buak. kenapa ya ?
suatu hari tu saya ke sekolah. kat sekolah ada sorang pelajar ni sama nama dengan saya. kawan saye ni pulak suka permainkan orang. so, satu hari tu dia panggil lah nama 'saya' tu banyak kali. saya toleh kat dia, pastu dia kata " aku panggil dialah,bukan panggil kau" dengan sakit hatinya saya menjeling lah kawan saya itu.
ada lagi. saya tak suka lah kawan sebelah saya suka sangat pinjam barang saya contohnyer pembaris, kalkulator, atau pen atau ape2 je lahh. huh.
ada hari tu pulak, saya sakit hati dengan adik saya yang perangai macam nak mintak kaki. bila saya tumbuk dia, nak mengadu pulak. andd pada hari tu ada juga sakit hati sebab ayah saya. andd,and, banyak lagiiiiiiiii...

hari nie saye nak cerita yang saya jumpa seorang kakak nie. muka kakak nie nampak baik tapi taktahu la baik ke tak. masa tu kat camp tau. saya satu group dengan akak tu. bila orang yang saya tak dikenali langgar saya then bla macam tu jer, tak mintak maaf satu hapak pon, dengan rasa geram dan sakit hati, saya memaki hamun orang tu. sebab dia langgar dan sume barang saya terjatuh dan langsung tidak memohon maaf ! grrr.

akak tu dengar saya mencarowt, lepas tu akak tu cakap yang saya tak bole mnca***.

"sifat marah berpunca daripada perasaan tertekan,merasa dizalimi,dikhianati,diperkecil,dan sebagainya. ia umpama senjata kpd manusia yg boleh membawa kebaikan dan kebinasaan.pada tahap pemulaan, ia hanyalah luahan yg dlahirkan oleh seseorang dlm bentuk tindakan dan tingkah laku. ia adalah akibat drpd suatu sebab atau kesan yg mne kalau x buat demikian, kita akan rase resah gelisah"

dengan panjang lebar akak tu bagitahu sayeee.

"saya sakit hati lahh, benci btol dgn dowg yg sakitkan hati saya. cmane nak reda kn perasaan mrh ni. kalau saya tumbuk org baru la lega cket! "
saya memberitahu akak tersebut dan menunjukkan tumbukan saya.

"perasaan marah sgt berguna kpd manusia.bahkan sekiranya digunakan dgn betul,akan memberi kekuatan pada diri sendiri utk bertindak membetulkan keadaan."
"imam Ghazali ada menyatakan d dlm ensiklopedia kerohaiannya, perasaan marah laksana ubat yg berguna tapi harus digunakan secara berhemah agar berperanan mengubati penyakit yg dideritai."

saya diam membisu.lidah saya kelu. saya hanya mendengar tanpa bersuara.

"menurut imam al-Ghazali lg,mrh tu sebenarnya cebisan nyalaan api yg bersumber drpd api neraka yg menyala-nyala dn smpi nek ke hati. bila sifat marah tu membara, terpancarlah sifat2 keji yg terpendam dlm hati setiap insan yg sombong dan bongkak."

"org yg mrh ni mengalami perubahan fizikal yg dpt dlihat secara lahiriah spt warna kulitnya berubah,kaki n tgn menggeletar,gerak-geri x tentu arah dan muka merah padam. org yg mrh jgak sering keluarkan kata2 yg kurg elok mcm mencaci,memaki hamun,menengking,menjerit, menyindir. kalau didengarkan semula kpdnya bila marahnya reda,pasti barasa sangat malu dan menyesal."

ohh, betul !
akak tu bersambung lagi, "bila badan berubah,ni menandakan rosak pada hatinya. hati yg berkarat akan membiakkan sifat mazmumah spt dendam,dengki,beniat jht dan lain2 lgi."

saya kusyuk mendengar.apa yang dikatakn ada betulnya.
Allah menyukai org yg buat kebaikan.jadi,lebih elok memaafkan org lain. mungkin ada antara kita yang salah faham shje. mungkin mereka tidak sengaja berbuat demikian.

perkataan "janganlah engkau marah" dlm hadis membawa maksud jgnlah dituruti nafsu kemarahan itu.bukanlah pula bermakna dilenyapkan sama sekali nafsu mrh dlm diri kerana sifat mrh adalah salah satu tabiat semula jadi yg tak mungkin dihapuskan sama seklai.

The name given is Aqilah Zahirah Zulhisham. She loves to blogging since 2007 :)She lives in Kuala Lumpur,Malaysian. There is her own story of love and disappoinment, grief and happiness.

Diary About
 Sweet Stalker


Hi readers! Tekan iklan bawah ni untuk dapatkan duit :) masyukk !!
Template By: Umi Humaira
Owner: Qilaazahiraaa