The One and Only
Cerita Kita
Friday, January 8, 2016 β€’ 1/08/2016 02:40:00 AM β€’ 1 comments

Finallyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

alhamdulillah habis dah final exam untuk tahun 3 sem ni ! so, happy holiday ! πŸ˜„ kekeke

suka duka pahit manis sem ni hanya Allah saja yang tahu. banyak betul perkara yang berlaku dalam jangka masa yang pendek ni. semoga apa yang kita semua lakukan mendapat keredhaan Allah SWT.

actually aku takde lor nak rajin sangat update setiap minggu apa aku buat dekat real life. macam zaman sekolah dulu. hoho. tapi harini aku nak post atas permintaan kawan kawan yang bagi bertubi tubi soalan yang sama. hihi member request suruh update kat instagram. tapiii. aku ni bukanlah hot setap kena cite kat semorang pasal bende ni. dan, takdelah semorang nak tahu kisah ni, certain. maybe

anyway kita terus pada soalan pertama.
Macamana kau boleh kenal Mr.A ?

sebab dorang kata tiba tiba je dapat berita dengan dia tu. bila korang bercinta, camane boleh 'sangkut'. camana camana dan camana. harhar


---- let say aku mula kenal dia masa akhir sem tahun 1. Aku kenal dia dalam palapes,masa tu nak dekat2 annual camp junior. Aku ni jenis yg susah nak ingat nama orang,if orang tu tak pernah tegur aku atau tak pernah bercakap dgn aku.

So aku kenal semua skod batch 10 pun lepas habis annual camp. Sebelum annual camp mmg tak ingat nama, muka pun susah nak camπŸ˜‚
sebab masa annual camp tu kitorang, palapes akan bersama selama 2 minggu. So hari hari dlm 2 minggu tu la aku dapat kenal sorang2. Baru nampak muka,baru ingat nama.πŸ˜‚

Annual camp tu kitorang mesti akan masuk fasa medan. sebelum ke fasa medan, kena beli barang2 keperluan dulu.Sbb aku taktahu mana nak beli parang kat pt.raja ni so aku minta tlg naib bendahari ni. Actually bkn aku sorang, dia offer sape nak beli,kirim kat dia. Aku pun kirimlah kat dia minta dia belikan. masa dia bagi parang,tu lah kali pertama jumpa dan bcakap dgn dia depan2. Tp masa tu belum bcinta lgi.... πŸ˜…hihi

soalan kedua. Bila korang bercinta . omaigadd this question is killing me πŸ‘…

---- sebenarnya sebelum kitorang bersama, kitorang pernah lost contact for 4 months ! why? ok. sebab aku anggap semua yang rapat dengan aku ni member. taknak anggap lebih, nak kawan ngan semua orang k. pastu kan bila setiap orang yang luahkan perasaan dia aku tak boleh terima. ceh 😜 sebelum dia luahkan perasaan dia, ada gak yang meluahkan isi hati siap ajak couple pulak aihh. aku rasa macammmmmm takmau ah. haha. taknak couple2. tu biarlah cerita lalu malas nak kenang haha. tapi dengan dia ni lain, dia luahkan perasaan tapi tak pernah ajak aku couple. dia cakap nak jumpa ayah aku, alasannya sebab nak bagitahu yang dia kawan dengan aku. masa tu aku rasa.. haa what? no way! sibuk nak jumpa ayah aku. annoying gilaaaa. ahahaha. Im not ready yet sampai nak bawak gi jumpa ayah bagai.

ok. dah 4 bulan camtu kan. aku biarkan lah dia sebab, orang kata tinggalkan orang yang kita suka, kalau dia jodoh kita, dia akan datang balik :P ayat poyo.

tapi masa tu hanya budak rumah aku je tahu camne aku layan dia. ish ish. sebab aku taknak terima sape sape lagi masa tuuuu. walaupun dia layan baik sangat aku ni. dia pernah tegur aku pakai tudung elok elok. aku pun macam.. hah? tak betul ke aku pakai tudung? tapi aku cakap dengan diri sendiri je masa tu. nak lawan balik, ramai org pulak masa tu heheh. rupanya masa tu nampak leher, so setiap kali pakai tdung kena pin kan kat leher ni tau. korang pun kena jaga jaga leher tu aurat! dan dia pernah siap belikan handsock dengan stokin untuk aku.

Sampailah satu masa......... aku tersuka pulak kat dia. tak pernah2 jadi camni tau. tak suka orang tu sampai suka πŸ˜Έ


serius ar kau dengan dia? terkejut bestfren aku plus budak rumah aku, oh well sebab dorang je tahu kisah aku. aah weh aku suka dia. heh, masa tu aku tak cite terus kat dorang. aku TERSUKA dia dalam diam. omaigadddd !

"tu lahh kauu dulu jual mahal..haa"

aku taktahu kenapa. then aku cerita kat Dia. Dia yang tahu segala isi hati aku, yang tahu segala cerita aku walaupun aku tak cerita. aku buat solat istikharah masa tu. aku nak kawan dengan dia balik. aku minta pada Dia. aku taknak salah lagi. dan, alhamdulillah Allah bagi penunjuk. Allah permudahkan segalanya. 

Oktober 2014, Aku tak kapel pun. tapi tiba tiba rasa macam jadi special untuk dia. suka sama suka. teman tapi mesra kot. pastu budak budak palapes yang kenal kitorang dah mula bahan2. taktau cerita kitorang pun dok bahan. aku biarkan je dorang, dah biasa dengan budak budak ni. haha


Kitorang kawan je macam biasa. tapi aku suka cara dia. ok, perempuan mana tak suka laki sweet dan caring. kekeke. orang kata muka garang tapi hati ada taman. ahahah. πŸ˜»

Kali ketiga dia cakap nak jumpa ayah aku. baru aku rasa bersedia. dia cakap dia nak ayah tahu dengan sape aku berkawan. aku dah cite kat mak aku pasal dia, tapi tak pernah face to face pun lagi. So, lepas habis tahun 2, aku bawak dia, datang rumah aku jumpa umi abah aku. mula mula tu aku mesej umi aku,

aku cakap dia nak jumpa abah. dan tak sangka, umi balas..

"aqilah... abah cakap datanglah rumah. abah lagi simple.. abah ckp klu mr.A serius, abah ok aje tp soalan pertama abah tanya merokok ke tak. soalan ke 2 masa kt rumah tanya.. kita ikut cara islam betul2. Islam tak menyusahkan."

TAK SANGKA. Sungguh mudah Jalan Allah bagi. masa ni aku taktahu nak cakap apa. gembira ke pelik. hahaha sebab aku takde pun cakap kat mak aku yang nak kahwin ke apa. Takde.


Dipendekkan cerita, Mr.A and I got engaged on 24 July 2015, and after long discussions with our parents and relatives it was agreed that the wedding be hold at february 2016. InshaaAllah. Semoga Allah permudahkan.
alamak. tercite lebih2 lak. menjawab soalan jugak kan. haha


soalan ketiga kenapa tak tunggu habis tauliah?

apa tauliah? yes, sebab kami pegawai kadet. so, senang sikit habis training semua baru kawin kan? takdelah wat keje berat berat, nak training lagi. anddd lepas tauliah boleh kahwin bawah pedang tau. taknak keee? heeeee

---- actually, yes. kami dah cuba bincang semua dengan parents. tapi, memang tak dapat. Allah dah tulis dan tetapkan pada Februari. mungkin tak dapat kawin bawah pedang tapi nanti lepas tauliah nak korang (batch 10) pegang pedang gak, aku nak lalu bawah tu. hhahahaha.

Orang kata benda baik kenapa nak ditangguhkan kan? Perkahwinan tak baik ditangguh2 kan, dah kenal dia dan family kan. Bukannya kejar pon nak kawin diwaktu muda. Fitrah manusia kan untuk bercinta, rindu. Seboleh bolehnya kita nak elakkan lah maksiat tu. hati, mata. maksiat tu. taknaklah buat dosa terus. Nak elak daripada fitnah. Lagipun hubungan yang halal lebih baik. Kahwin tu juga salah satu sunnah Rasulullah SAW, kahwin kerana Dia, Tuhan semesta alam. Nak dapat redha Allah dengan hubungan kami ni, nak penuhi iman kami yang kadang kadang goyah ni. Dapat nasihat menasihati antara satu sama lain dan  dapat tambahkan keyakinan dalam diri. Nak happykan parents jugak. Dua2 belah pun dah setuju. Takkan kita pulak nak memberontak? Nak mogok taknak kawen. tu melepaskan batuk ditangga. Ummi cakap kira bertuah tau mak ayah bagi kawin awal ni. susah nau nak jumpa mak ayah terus bagi greenlight,haaa. Allah sebaik baik perancang. Semoga Allah permudahkan segalanya. Aamiin


soalan keempat dan terakhir macamana kau cakap kat mak kau nak kahwin?


---- Tak pernah cakap pun nak kahwin. Mr. A je yang cakap dia nak kawin dengan aku kat ayah aku masa jumpa tuu. dia pun ada cakap kat mak dia yang dia nak kawin. so dia je lah cakap. laki kan. haha.

macam aku cerita tadi lah, aku mesej je mak aku yang mr.A nak jumpa abah, then tetiba mak aku reply macam tuuu. serius aku pun terkejut.. mesej yang mana satu? nak aku ulang siaran? haa ni
"aqilah... abah cakap datanglah rumah. abah lagi simple.. abah ckp klu mr.A serius, abah ok aje tp soalan pertama abah tanya merokok ke tak. soalan ke 2 masa kt rumah tanya.. kita ikut cara islam betul2. Islam tak menyusahkan."
memang ayat atas ni aku copy bulat bulat dari mak aku punya mesej. nama mr.A je bertukar. kekeke. mak ayah aku open minded, support lagi kahwin muda, takkan kalau makcik makcik berbunyik kita nak down pula kan. "kalau beranak nanti macamana.. berapa hantaran.. awal sangat.. belajar lagi.. "


  • sebenarnya yang bising ni lah tak tahu zaman sekarang ni banyak kejadian yang pelik pelik. apa salahnya kan, bukan kita buat benda tak baik.
  • hantaran tu berapa banyak pun tak perlu la nak tanya. siapa yang nak kahwin sebenarnya ni.
  • kahwin awal-awal lagi baik. mak kata bila dah ada,bila dah berpunya jangan lambat lambatkan. mak ayah aku punya jawapan mantap, memang the best lah. dorang selalu support aku. terharu. sayang mak ayah aku, sobs
  • tak salah pun kahwin masa belajar. lagi senang fokus pada pelajaran sebab dah miliki orang tu. duduk pun dekat je.


 Allah akan kasi kita lebih faham akan agama apabila kita berada di Jalan Allah..

"Allah has already written the names of your spouses for you. What you need to work on is your relationship with Allah. He will send her/him to you when you’re ready. It is only a matter of time. We always feel that Allah's blessings never come on time, but the truth is, they are always on time, but we are always in a hurry."

The End

Dah dapat jawapan dari soalan anda? hihi 🌸🌸 Entri kali ni panjang sikit. Thank you for reading.


The name given is Aqilah Zahirah Zulhisham. She loves to blogging since 2007 :)She lives in Kuala Lumpur,Malaysian. There is her own story of love and disappoinment, grief and happiness.

Diary About
Β Sweet Stalker


Hi readers! Tekan iklan bawah ni untuk dapatkan duit :) masyukk !!
Template By: Umi Humaira
Owner: Qilaazahiraaa